úterý 3. září 2019

Z deníčku začínajícího průvodce: Katastrofa!

Dokud jsem nezačal blíže spolupracovat se Scioškolou, vůbec jsem netušil, jak polarizující nálady může otázka alternativního školství vyvolávat. Nyní se občas cítím jako návštěvník jiné planety, který musí po přistání čelit přívalu neustále se opakujícím dotazům. A to jsem ještě nevzlétl.
Uvedu příklad – běžná schůzka na úřadě, zcela formální věc. Paní za přepážkou je hovorná a družná a po chvíli ze mne vypáčí, že se od září chystám učit na Scioškole.
Ježíšmarja!
Zatvářím se neutrálně, protože v tu chvíli nevím, zda jde o záchvěv obdivu, nebo frustrace.
Tam jsou ty alternativní metody, viďte? No neteř chodí na osmičku, mají tam tu slavnou Hejného matematiku a můžu říct jediné… to je katastrofa! Katastrofa!
A to je jen jeden příklad z mnoha. Podobné debaty absolvuji i s některými známými či rodinnými příslušníky.
Jen si hrát, to vaší generaci jde. Ale pořádně makat, to ne, že? Disciplína a řád, to je to, co dnešní mládež potřebuje. V životě člověk nebude dělat jen to, co ho baví. Škola musí naučit, že v realitě se s vámi nikdo párat nebude…
A pak jsem si uvědomil moc zajímavou paralelu. Lidé s tímto pohledem vlastně promítají do školství svůj pohled na společnost – Pochop, lidi si nemůžou vládnout sami, vždyť člověk je hloupý! Potřebujeme vládu silné ruky, nejlépe nějakou osvícenou diktaturu. Dneska má každý plná ústa svobody, ale zodpovědnost, to ne. No jo, za bolševika nebylo všechno v cajku, ale lidi si alespoň tak nevyskakovali, jak dneska...
A přitom je to poměrně prosté. Svět bude takový, jaký si ho uděláme. Pokud se budeme ve školách připravovat na zapšklost, autoritářství, egoismus a neférovost, žádná svoboda ani spravedlnost nám z nebe nespadne. Generace, která přijde po nás, totiž mnohdy ani nebude vědět, že to jde i jinak. Jen si vzpomeňme na naši vlastní školní docházku.

Věřím, že nám paní úřednice dá časem za pravdu. Prošlapáváme cestu, kterou jsme se v Česku ještě nevydali. Občas se kousek vracíme a jdeme jinudy, občas klopýtneme. Nemáme patent na pravdu a nezpochybňujeme to. Ale to nic nemění na faktu, že cíle máme konstantní – svobodná škola plná kreativních, nadšených a sebevědomých dětí. A zatím se nám docela daří.





Žádné komentáře:

Okomentovat

Z deníčku pokročilého průvodce: Proč se nám to podělalo?

Jestli existuje nějaký předmět, který obcházím velkým obloukem, pak je to fyzika. Tuny vzorečků a konstant bez přesahu do reálného života ve...