Každý
průvodce i učitel by měl žáky seznámit se školním řádem.
Ostatně je to nejen naše zákonná povinnost, ale
je to i logické
– nelze po někom vyžadovat pravidla, s nimiž nebyl seznámen.
Tak
jsem tedy vytisknul všech dvanáct stran, rozstříhal je na
jednotlivé články a nechal děti po skupinkách i jednotlivcích,
aby si příslušnou část přečetly, udělaly z ní výtah a svými
slovy ji prezentovaly ostatním. Aby to bylo zajímavější,
pokusili jsme se shrnout naše vystoupení do minuty a půl. Co si
budeme povídat, nebylo lehké
to v limitu stihnout,
ale všem se v podstatě podařilo vyhmátnout to podstatné. Po
necelé hodině práce se zvedl Vashek s dotazem, zda si nezahrajeme
stolní tenis.
„Cože?
Uprostřed hodiny? Ty sis nevšiml, že je výuka?“ řekl by
konzervativní
pedagog ironicky.
„Pingpong?
Vlastně proč ne! Dáme si deset minut oddech, ano?“ řekl jsem
já. Po jednotvárném sezení na židlích jsme si skvěle protáhli
tělo a po chvíli jsme se opět vrátili k dokončení úkolu a
doprezentovali zbývající části školního řádu.
A
teď k tomu podstatnému. Neustále se setkávám s argumentem, že v
reálném světě prostě zaměstnanec nemůže na pingpong nebo si
dáchnout. Musí rubat v kuse osmičku a až pak má padla a jde
domů. Ano, u těch méně chytrých zaměstnavatelů to tak jistě
chodí. Myslí si, že takto je to efektivní. Ale není. Zaměstnanec
sice pracuje kontinuálně, ale nekvalitně. Efektivita klesá.
Podobně by dopadlo
osvojení školního řádu, kdybych ho půl hodiny předčítal z
papíru. Mozek by prostě po chvíli přepnul do mikrospánku.
Chytřejší
zaměstnavatelé zjistili, že chtějí-li efektivitu, malé
rozptýlení během pracovní doby dokáže pracovní výkon
podstatně zvýšit. Korporace jako Google či Yahoo (kde by si
nejeden představil nelidské vykořisťování) nechávají své
zaměstnance po obědě spát a třeba v pražské JetBrains mají
stolní fotbálek. Je jasné, že řada benefitů a lákadel byla
zavedena
kvůli nedostatku
zaměstnanců v době ekonomického růstu, nicméně nyní se tak
jako tak ukazuje, že štastný, odpočatý a svobodný člověk
pracuje mnohem lépe, než člověk vyčerpaný a zdeptaný. Proč by
to ve škole mělo být jinak?
Žádné komentáře:
Okomentovat