Vzájemně si ve škole tykat s rodiči i dětmi považuji za tu
nejpřirozenější věc, kterou by demokratická škola měla mít.
V rámci komunitního projektu to dokáže prolomit ledy a
podtrhnout větší blízkost vztahů, které oproti klasickým
školám pěstujeme.
Než
jsem však dosáhl tohoto ideálního stavu, měl jsem možnost si
v oblasti tykání a vykání projít řadu fungujících i
slepých uliček. V době, kdy jsem nastupoval jako čerstvý
učitel na střední školu, jsem pociťoval mezi mnou a žáky
generační spřízněnost, a jakmile se moje třída dostala do
maturitního ročníku, v pololetí jsem v rámci
intenzivnějšího předmaturitního družení navrhl tykání. Třída
se rozdělila na tři skupiny. Ti liberálnější to uvítali
s nadšením, a aby naše nové pravidlo náležitě
demonstrovali před těmi méně šťastnými z nižších
ročníků, záměrně mě na chodbách zdravili několikrát denně.
Ti konzervativní prohlásili, že tykat učitelům je neslušné a
nabídku odmítli. A pak byla většina těch, kteří byli novým
pravidlem zaskočeni, ale často na něj zapomínali. Takže nejdřív
vykali, pak si vzpomněli, že mají vlastně tykat, nicméně
z důvodu vyhnutí se trapným situacím nakonec přešli zpět
na jistější vykání. Od té doby jsem to už nezkoušel, nehledě
na to, že na mnohých dalších školách něco takového zakazoval
přímo ředitel školy.
Co
se týče tykání s rodiči, všiml jsem si, že na klasických
školách se tomu brání spíše učitelé. I když si s nějakým
rodičem opravdu padnou do noty, mají obavu, že tykání by mohlo
být Pandořinou skříňkou, po níž by přišlo přemlouvání
k vylepšení známky na vysvědčení a telefonáty v devět
večer.
Inu,
někdy si říkám, kolik potenciálních problémů jde na Scioškole
zcela mimo nás…
Žádné komentáře:
Okomentovat