„A
co já s tím?“ podivila se Darča, když jsem se jí zeptal, zda
není pět tisíc za autobus na exkurzi hodně. A měla pravdu. Jsme
vychováni přenášet odpovědnost na vedení a na řadě pracovišť
to jistě takto funguje. Ale proč by to tak mělo být? Rozpočet na
exkurze je průvodcům známý a právě průvodci jsou těmi, kdo si
musí jednotlivé exkurze rozplánovat, spočítat a případně
někde ubrat, aby se jinde mohlo přidat. Pokud by si veškeré
finanční záležitosti bralo na svá bedra vedení, skutečná
zodpovědnost za mimoškolní akce by se na průvodce nikdy zcela
nepřenesla.
A
podobně to funguje ve vztahu průvodce-žák. Na začátku roku jsem
měl nápad uspořádat na půdě frýdeckomístecké Scioškoly
konferenci svobodných škol. Pozvat hosty z řad žáků,
klidně i ze zahraničí, každý by si připravil seminář na
zajímavé téma. Navrhl jsem to na shromáždění (ostatně všechny
zápisy jsou na sdíleném disku, mrkněte!) a velmi rychle se
zformoval patnáctičlenný realizační tým.
„No
tak si udělejte schůzku a rozdělte si práci. Bude třeba vybrat
datum, udělat kalkulaci, oslovit školy, zajistit občerstvení nebo
třeba sestavit harmonogram programu,“ předal jsem věc do rukou
lidu. Chvíli se ještě o nápadu diskutovalo, ale pak na téma
začal postupně sedat prach. Jak jinak. Čeká se, až začnu
rozdělovat úkoly.
Jistě,
i takto můžeme konferenci udělat. Ale ten pocit, že si jako žák
stanovím takto ambiciózní cíl a ono se to nakonec povede, je
k nezaplacení. A tento pocit chci žákům dopřát, takže se
pokusím do procesu zasahovat co nejméně.
Nezasvěcený
pozorovatel, uvyklý na příkazy a pokyny, by možná tuto polemiku
považoval za banální. Není to sakra fuk? Není. Uvědomme si, že
dnešní hyperinformační, nejistá a chaotická doba úplně nejmíň
ze všeho potřebuje lidi žijící podle hesla „já nic, já jen
dělal svou práci“. V době globálního propojení a
facebookových algoritmů se nám totiž autoritářská výchova
může šeredně vymstít.
Žádné komentáře:
Okomentovat